Allah straffer for evigt baseret på et kort liv

Som allerede er gennemgået før i en anden artikel er der konsekvenser for ikke-muslimer, der afviser islam og Muhammed. (Se under afsnittet >>Hvad ”Helvede” i islam betyder: Tortur for evigt<< ved at klikke her)

Islam går ud på, at et menneske skal bruge sin hjerne og anerkende, at Muhammed i perioden 610-632 fik åbenbaringer fra Allah og ikke har opdigtet dem, og anerkende at islam er den sande religion. Gør man det, så er man i princippet frelst forudsat at man har levet et godt ”islamisk” liv naturligvis.

Men problemet er, at et menneske har et ganske kort liv her på Jorden. Gennemsnitsalderen er blot 70 år på global plan, men nogle mennesker dør ganske unge pga. af ulykke i trafikken og andre mennesker bliver også gamle nok til at nå 120 år.

Nogle eks-muslimer har fortalt, at de – dengang de var muslimer – ikke har kunne begribe, hvordan Allah kunne straffe et menneske i Helvede for evigt baseret på et kort liv.

Der er mange forskellige konstellationer, vi kunne bruge for at illustrere pointen, men her bruger vi blot tre eksempler:

Et eksempel kunne være en fiktiv person ved navn Hassan. Han blev født i en muslimsk familie og døde som en muslim ved 72-års-alderen, og dermed var han frelst. Hassans korte liv gjorde, at han døde som en muslim og frelst. Men hvis nu Hassan havde fået lov til at leve et langt liv i hele 720 år, var der måske en chance for, at han var blevet en ateist: Måske Hassan blev interesseret i at debattere med eks-muslimer og opdagede, at der var adskillige videnskabelige fejl og moralske problemer i islam, og begyndte at få tvivl og bagefter indså at Muhammed måtte have opdigtet sine åbenbaringer, og til sidst blev frafalden muslim? – Denne Hassan var frelst med sin korte 72-års levetid, men i et alternativt univers, hvor han var blevet 720 år, var han blevet en frafalden muslim og fortabt.

Lad os tage et andet eksempel med en fiktiv person ved navn Jack fra Canada, som blev født i en kristen familie og døde som en kristen efter at havde nået en alder på 120 år. I den tilstand ville Jack være fortabt, ifølge islam. Men hvis nu Jack havde fået lov til at leve i 1200 år, kunnet det måske have været endt med, at han var blevet en muslim: For måske Jack ville have været stødt på en voldsom ulykke og var følelsesmæssigt sårbart, og derfor fandt trøst i islam og overgik til islam? – Denne Jack var fortabt med sin korte 120-års levetid, men i et alternativt univers, hvor han var blevet 1200 år var han blevet muslim og frelst.

Eller lad os tage et tredje og sidste eksempel med en fiktiv person ved navn Mahmoud. Han blev født i en muslimsk familie og var muslim, men som 19-årige ankom han i en bilulykke. Mahmoud korte og bratte liv gjorde, at han døde som en muslim og frelst. Men hvis nu Mahmoud havde fået lov til at overleve bilulykken og levet længere, da ville han måske som 25-årige have været stødt på hjemmesider eller youtube-videoer af eks-muslimske aktivister, der oplistede videnskabelige fejl og moralske problemer i islam, og efterhånden ville Mahmoud have været overbevist om, at Muhammed havde opdigtet sine åbenbaringer, og endte derfor med at blive en frafalden muslim. – Denne Mahmoud var frelst med sin korte og bratte 19-års levetid, da han døde som en muslim i en bilulykke, men i et alternativt univers, hvor han overlevede bilulykken, ville han ende med at være en frafalden muslim og fortabt.

 

Lad os perspektivere det filosofiske problem i et andet lys: Hvorfor vurderer/bedømmer Allah et menneske på baggrund af en relativ kort livstid på typisk 20 år, 70 år eller 120 år, men straffer mennesker efter døden i Helvede med tortur for evigt?

For en muslim kan i teorien miste sin tro, hvis vedkommende havde levet længere!

For en ikke-muslim kan i teorien blive en muslim, hvis vedkommende havde levet længere!

Dette filosofiske problem kan også bruges imod kristendommen og andre religioner, der har et straffe-system som et element i religionen. For 20, 70 eller 120 år er ganske kort levetid for et menneske, og der er ingen grund til at tro, at en kristen, muslim, jøde, hindu, buddhist eller andre ikke vil ændre sin egen religion, hvis de levede langt nok. Men dette filosofisk problem bliver mere udtalt for islam, fordi i denne religion straffer Allah med tortur for evigt efter døden.